Mine sider
Mine sider
Inspirerende læsning | Kost & kosttilskud | Træning | Opskrifter | Ambassadører

Historien om Core Nutrition - Stort interview med grundlægger Morgan Norrestam

Morgan Norrestam er manden bag Svenskt Kosttillskott og Core Nutrition. Ideen opstod i begyndelsen af 2000-tallet, og siden da har virksomheden ekspanderet betydeligt. Læs vores interview med Morgan om visionen, der driver ham, vejen til at blive markedsleder, og hvordan det er at arbejde med sin familie!

Morgan Norrestam i trøje med Svenskt Kosttillskotts logo.Morgan Norrestam, grundlægger af Svenskt Kosttillskott og Core Nutrition.

Klokken er ni om morgenen, og det banker på døren til den lille lade uden for Bålsta i nærheden af Stockholm. Morgan Norrestam åbner. Der står hans mor, som træder ind, går direkte ind i lageret i det tilstødende rum og begynder at pakke varer. Lidt senere slutter Morgan sig til, og de arbejder et par timer sammen. Derefter fortsætter Morgan med at arbejde hele dagen, eftermiddagen og aftenen. Først når det bliver mørkt, og klokken nærmer sig 2 om natten, stopper han og går de få meter til sit soveværelse.

Året er 2005. Svenskt Kosttillskott er blevet født, og Morgan ved, at det er noget værdifuldt.

Kan man præstere bedre ved at tage kosttilskud?

Det spørgsmål stillede Morgan Norrestam, administrerende direktør og grundlægger af Svenskt Kosttillskott, sig selv. Han arbejdede som træner for en atlet på landsholdet i gymnastik. Hver morgen gik han en tur på 10 km i Täby, hvor han boede, hvilket gav ham masser af tid til at tænke. Hvordan skulle de planlægge træningen? Kunne kosttilskud virkelig påvirke træningsresultaterne?

Han besluttede sig for at udføre et eksperiment sammen med atleten.

- Dengang forstod jeg ikke, at kosten spillede en så stor rolle for præstationen, siger Morgan. Men når man træner så intenst, påvirker den ekstremt meget. Som eliteatlet har man brug for at spise direkte efter træningen og ikke altid vente til man kommer hjem, og der så vi, at kosttilskud virkelig gjorde en forskel.

Resultatet blev dramatisk – præstationen steg betydeligt, og Morgan blev overbevist. Han solgte sin lejlighed og flyttede ind i en lille lade på forældrenes gård, hvor han omdannede et af rummene til lagerlokale. De 70.000 svenske kroner, han tjente på lejlighedssalget, blev den første investering i virksomheden.

- Jeg har altid godt kunne lide at sove længe, så jeg er ikke en, der starter arbejdet klokken syv om morgenen. Men jeg begyndte vel omkring ni, og så arbejdede jeg med få pauser indtil klokken to om natten. Det gjorde jeg de første tre år, syv dage om ugen.

Det varede kun få måneder, før han blev nødt til at sige sit deltidsjob op for at dedikere sig fuldt ud til Svenskt Kosttillskott. På de 50 kvadratmeter i laden gjorde han alt: Modtog indleverancer, pakkede pakker, tog sig af kundeservice og al markedsføring. For at få det til at fungere blev familien involveret, og Morgans søstre og mor hjalp til og arbejdede for en beskeden løn eller, hvis de var heldige, en gratis sodavand.

En rød lade.Svenskt Kosttillskott starter i 2005 i en lille lade uden for Bålsta, nær Stockholm.

Trial and error – forsøg og læring

I begyndelsen af 2000-tallet var netbutikker stadig nye, Google var relativt nyt, og der var skepsis over for onlineforhandlere. Kunne man stole på virksomheder, der ikke havde en fysisk butik? Alt var en afvejning og et nyt skridt i den digitale udvikling.

- Vi var en af de første virksomheder, der annoncerede på Google. Dengang vidste de fleste ikke engang, at man kunne gøre det. Da vi ikke havde nogen at lære fra, har vi måtte prøve os frem.

I den første annonce i BK-sports Magazine kom Morgan til at stave firmanavnet forkert, hvilket førte til, at Svenskt Kosttillskott i starten blev registreret under alle mulige forkerte stavemåder; Svenskt Kostillskott, Svenstk Kosttillskott, Svenskt Kosttilskott...

- Jeg havde ingen plan, jeg ville gøre noget, jeg kunne lide og brændte for. Jeg brændte for at hjælpe folk med at få bedre resultater i deres træning. Da jeg så, hvor godt det gik, voksede visionen, og jeg følte, at her kunne man virkelig gøre noget, der kunne blive betydeligt større.

Jeg brændte for at hjælpe folk med at få bedre resultater i deres træning. Da jeg så, hvor godt det gik, voksede visionen, og jeg følte, at her kunne man virkelig gøre noget, der kunne blive betydeligt større. Morgan Norrestam, administrerende direktør og grundlægger af Svenskt Kosttillskott

Morgan Norrestam i Svenskt Kosttillskotts lager.Morgan Norrestam i Svenskt Kosttillskotts lager i Brunna, der ligger i samme bygning som kontoret.

Svenskt Kosttillskott og datterselskabet Healthwell

Efter en rekordgod start stod det klart, at kosttilskud var efterspurgt på markedet. Det eget mærke Core blev næsten omgående lanceret med et sortiment på cirka 40 basisprodukter til træning.

- Det var vigtigt at have en god gainer, et godt protein, et godt kreatin og så fedtforbrændere. Produktudvikling er en stor del af det, der har drevet os fremad. Vores eget sortiment udgør kernen i hele virksomheden, forklarer Morgan.

Sortimentet var i begyndelsen kun rettet mod træning, men i 2010 startede han også datterselskabet Svensk Hälsokost, der fokuserer på produkter til et sundt liv og sunde vaner. Dermed blev brandet Healthwell også lanceret, der i dag også er en dansk webbutik.

Markedsledende i Skandinavien

Svenskt Kosttillskott er nu til stede i Sverige, Danmark og Finland under navnet Core Nutrition. Målet er at åbne i Norge ved årets slutning og blive markedsledende i Skandinavien. Interessen for træning og sundhed har aldrig været større, og Svenskt Kosttillskotts egen produktion er steget støt – gamle favoritter er her endnu, eller blevet opdateret til forbedret kvalitet.

20 år senere er Svenskt Kosttillskott stadig en tryg og stabil familievirksomhed, hvor Morgans to søstre stadig arbejder. Den største forskel ligger i, at lageret og kontoret nu kræver et areal på i alt 6.000 kvm, og antallet af ansatte er vokset til næsten 70 personer.

Præcis som i den lille lade uden for Bålsta ligger lager og kontor side om side, noget Morgan mener er vigtigt.

- Man får en bedre relation til virksomheden, når man er blandt sine produkter. Så lever de ikke deres eget liv, men vi lever med produkterne.

“Man får en bedre relation til virksomheden, når man er blandt sine produkter. Så lever de ikke deres eget liv, men vi lever med produkterne.” ? Morgan Norrestam

Morgan Norrestam, administrerende direktør Svenskt KosttillskottMorgan Norrestam, administrerende direktør Svenskt Kosttillskott og Svensk Hälsokost.

Hvor stor indsigt har du i produkterne?

- Jeg har meget stor indsigt og arbejder selv med produktudvikling. Hvis man arbejder og driver en virksomhed entreprenørielt, så tror jeg, man skal forstå slutresultatet, og for at forstå slutresultatet må man forstå produkterne.

Hvilket synes du er det bedste produkt hos Svenskt Kosttillskott?

- Jeg tror, at NAC 600 er et af de bedste og vigtigste produkter. Den afgifter kroppen og er en stærk antioxidant, men den kan også være en oxidant, for kroppen skal også oxideres. Den tilpasser sig efter behovet og renser og detoxer kroppen. Så er der rigtig mange som er gode, men jeg vil ikke vælge et for kedeligt produkt, griner Morgan.

Er du sikker på, at alle produkterne virker?

- Ja, det er jeg sikker på. Ellers ville jeg ikke spise dem selv.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej